Asociācija: Enerģijas dzērienu aprites likumprojekts mākslīgi radīs šķēršļus veselīgai konkurencei
Plānotais Enerģijas dzērienu aprites likums, mūsuprāt, palielinās nevienlīdzību starp tirgotājiem, samazinās patērētāju plūsmu mazajās tirgotavās un mākslīgi radīs šķēršļus veselīgai konkurencei, uzskata Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA).
Pirms galīgā lēmuma pieņemšanas enerģijas dzērienu apritē LTA aicina likumdevējus ņemt vērā arī Latvijas tirgotāju, sevišķi mazo uzņēmumu, reālās iespējas izpildīt sarežģītās prasības par enerģijas dzērienu izvietošanu mazumtirdzniecības vietās atsevišķā stendā, savrup no citiem pārtikas produktiem, kas prasa papildu platības.
Tāpat nav noteikts, kas tad ir enerģētiskais dzēriens, kā atšķirt aizliegtos dzērienus no dzērieniem, kam ir zemāka aktīvo vielu koncentrācija un kas nav jānovieto un jāmarķē atsevišķi.
Kā liecina Lietuvas pieredze, uzreiz pēc šāda aizliedzoša likuma pieņemšanas tirgū parādās produkti, kas arī sevi sauc par enerģijas dzērieniem, bet kuros ir mazliet zemāks kofeīna saturs, norāda LTA, pieļaujot, ka, ja tā notika Lietuvā, tad, visticamākais, notiks arī Latvijā. Savukārt tirgotājiem būs jāsaņem precīzs skaidrojums par to, kuri ir aizliegtie un kuri ir atļautie enerģijas dzērieni un kā tos izvietot.
LTA aicina arī izvērtēt, vai obligātās prasības par plauktu un norāžu izvietošanu tirdzniecības vietās ir atbilstošākais veids, kā atturēt patērētājus no enerģijas dzērienu pārmērīgas lietošanas, un savlaicīgi izvērtēt, vai šis ir vienīgais produkts, kuram būs papildu tirdzniecības ierobežojumi. LTA norāda, ka Latvijas Ārstu biedrības un SKDS kopīgi veiktā pētījumā secināts: pusaudži kofeīnu uzņem 47% apjomā no tējas, 31% no kafijas, 11% no kolas tipa dzērieniem, 8% no šokolādes, karstās šokolādes un kakao, bet enerģijas dzērieni veido tikai 3% no kopējā uzņemtā kofeīna.
LTA atgādina, ka Latvijas likumdevēji, pretēji pārējo ES valstu praksei, mīl atsevišķu plauktu ieviešanas prasības, piemēram, tādi veidojami pa produktu grupām ĢMO saturošām precēm. Ja likumprojekts stāsies spēkā, jau šobrīd ir skaidrs, ka mazajiem tirgotājiem būs ļoti sarežģīti aizliegtos dzērienus atdalīt un norobežot no citām precēm, uzsver LTA.
Asociācija uzskata, ka vispirms jāpieliek punkts spaisu un tam līdzīgo vielu apritei, jāveic aktīvāks izglītojošais darbs veselīga dzīvesveida un uztura sekmēšanai. Ja to nespēj veikt atbilstošās iestādes, vismaz jāizveido saprotami un izpildāmi noteikumi.
LTA vēlas arī vērst uzmanību, ka šobrīd vienīgā ES valsts, kura 2014.gadā noteica aizliegumu enerģijas dzērienu pārdošanai nepilngadīgām personām, ir Lietuva, un Eiropas Enerģētisko dzērienu ražotāju asociācija "Energy Drinks Europe" (EDE) apstrīdēs šo likumu Eiropas Kopienu tiesā, jo radušās pretrunas ar vairākiem ES likumdošanas aktiem, tai skaitā aizliegumu piemērot slēptas ierobežošanas līdzekļus.
LETA jau ziņoja, ka Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija 28.oktobrī skatīja likumprojekta otrā lasījuma redakciju, nolemjot, ka tā tiks virzīta skatīšanai trešajā lasījumā pēc apmēram piecām nedēļām, pirms tam uzklausot iesaistīto pušu priekšlikumus.
"Jāprecizē likuma mērķis, kas patlaban ir izplūdis. Mērķis nedrīkst būt dzēriena izplatīšanas regulēšana, bet gan tam jābūt iedzīvotāju veselības aizsargāšanai. Līdz ar to Veselības ministrijai piecu nedēļu laikā jāprecizē mērķis un atbildības jomu sadalījums, tad virzīsim projektu uz trešo lasījumu," sacīja komisijas priekšsēdētāja biedrs Ingmārs Līdaka (ZZS).
Savu viedokli par šo likumprojektu sniegusi arī Veselības ministrija, atbalstot likumprojekta tālāko virzību un sniedzot vairākus priekšlikumus tā pilnveidošanai.
Enerģijas dzērienu aprites likumprojekts paredz, ka mazumtirgotājam būs pienākums pieprasīt pircējam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, lai pārliecinātos par viņa vecumu. Paredzēts arī aizliegt enerģijas dzērienu mazumtirdzniecību izglītības iestāžu telpās un teritorijā.
Likumprojekts arī paredz, ka enerģijas dzērienus mazumtirdzniecības vietās pārdošanai novietos savrup no citiem pārtikas produktiem tādā veidā, lai tie būtu viegli identificējami, un tirdzniecības vietā izvietos norādi "Augsts kofeīna saturs. Nav ieteicams grūtniecēm un sievietēm, kas baro bērnu ar krūti".
Vienlaikus likumprojekts paredz reklāmas ierobežojumus, proti, tiek rosināts aizliegt enerģijas dzērienu reklāmu adresēt jauniešiem, kuri ir jaunāki par 18 gadiem, kā arī izvietot to plašsaziņas līdzekļos, kuru auditorijā ir vairāk nekā 35% jauniešu līdz 18 gadiem.
Uz sarakstu