Ar "Erasmus+" atbalstu Latvijas skolās veicinās uzņēmējspēju attīstību
Praktiskās biznesa izglītības biedrība "Junior Achievement Latvija" (JAL) piektdien, 27.martā, parakstīja sadarbības līgumu ar Rīgas Valsts 3.ģimnāziju, Jelgavas Spīdolas ģimnāziju, Valmieras tehnikumu un Liepājas Valsts tehnikumu par dalību trīs gadus ilgā Eiropas Komisijas projektā, kura mērķis ir izstrādāt rekomendācijas uzņēmējdarbības izglītības politikas veidošanai Latvijā.Šāda politika nepieciešama, lai jau skolas vecumā jauniešos veicinātu vēlmi iesaistīties uzņēmējdarbībā. Projekta gaitā tiks izpētīts, kas nepieciešams valstī, lai sasniegtu Eiropas Komisijas "Uzņēmējdarbības 2020" rīcības plānā paredzēto - katram dalībvalsts jaunietim nodrošināt ar uzņēmējdarbību saistītu pieredzi, apgūstot obligāto izglītību.
Trīs gadus ilgajā "Erasmus+" projektā "Inovāciju klasters uzņēmējdarbības izglītībai", kas norisināsies piecās valstīs, plānots pētīt uzņēmējdarbības izglītības ietekmi četrās izvēlētajās vispārizglītojošajās un profesionālajās izglītības iestādēs, iesaistot projektā ne vien pašus skolēnus, bet arī viņu skolotājus un vecākus.
Kā preses konferencē žurnālistiem pastāstīja JAL valdes priekšsēdētājs Jānis Krievāns, izvēlētajās sadarbības skolās kā JAL dalībskolās vismaz piecus gadus tiek sekmīgi īstenota JAL Skolēnu mācību uzņēmumu programma (SMU). Tā ir metode ceturtās līdz 12.klases skolēniem, kuras laikā skolēniem tiek dota iespēja, praktiski darbojoties, apgūst sava uzņēmuma izveides un vadīšanas prasmes, radīt produktus un piedāvāt tos potenciālajiem klientiem. Rezultātā viņi apgūst finanšu pratību, ekonomiku, grāmatvedību, kā arī izstrādā savas biznesa idejas, un šī pieredze viņiem ir noderīga nākotnē reālu uzņēmumu izveidē, skaidroja Krievāns.
Krievāns arī pastāstīja, ka plānots piesaistīt arī piekto sadarbības izglītības iestādi, kurā minētā SMU metode nav īstenota. Pie šīs iestādes izvēles pašlaik notiek darbs, un nākotnē ar tās pārstāvjiem tiks parakstīts sadarbības līgums. Šādi projekta noslēgumā būs iespēja izvērtēt ieguvumus, ko projekts sniedzis skolām ar iepriekšēju iesaisti uzņēmējdarbības izglītības un skolai bez šādas iesaistes.
"Praktiska, uz reālu mācību pieredzi balstīta uzņēmējdarbības izglītība veicina ne vien uzņēmējspēju attīstību, bet arī kritiskās domāšanas, lēmumu pieņemšanas līderības, plānošanas un citu prasmju attīstību, kas ir būtiskas jebkurā nozarē," projekta mērķus skaidro Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra vietniece Gunta Arāja. Viņa uzsver, ka Latvijas iesaiste šādā starptautiskā projektā ir pienesums ne tikai uzņēmējdarbības izglītības politikai, bet arī labs ieguldījums katra projektā iesaistītā jaunieša izglītības starptautiskajā konkurētspējā.
Projekta gaitā tiks secīgi īstenotas aktivitātes, tostarp nacionālo stratēģiju un pieredzes analīze, izpratnes veidošana par ieviešanas modeļiem sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas līmenī un ieteikumu veidošana praktiskās uzņēmējdarbības pieredzes pēctecībai visos vispārējās izglītības līmeņos. Nākamā aktivitāte ir inovāciju klasteru veidošana, kas paredz arī skolotāju apmācības.
Tāpat paredzēta testa platformas izveide 50% skolēnu iesaistei uzņēmējdarbības izglītībā un tās ieviešanas ietekmes pētīšanai uz sistēmu, procesiem, mācību rezultātiem, kā arī noslēdzošais posms - projekta efektivitātes un iedarbības pētījums, īstermiņa un ilgtermiņa ietekmes novērtējums, tostarp ar tādām metodēm kā iesaistīto skolēnu, skolotāju un vecāku aptaujāšana par viņu izaugsmi projekta gaitā.
Projekta konsorcijā, kuru vada "Junior Achievement-Young Enterprise Europe", līdzās strādās izglītības ministrijas piecās valstīs - Beļģijā, Igaunijā, Itālijā, Somijā un Latvijā. Projektā iesaistīti arī pētniecības institūti Norvēģijā, Dānijā un Horvātijā, kā arī katras projekta dalībvalsts "Junior Achievement" vietējā organizācija.
Projekta realizācijas laiks ir no 2015.gada janvāra līdz 2018.gada janvārim. Tas tiks finansēts no Eiropas Komisijas "Erasmus+" programmas. Uz sarakstu