Viesītes novads pārstāvēts mentoru apmācībās Lietuvā
No 13. līdz 22.decembrim Lietuvā notika starptautiskas apmācības "1 on 1: Interpersonal relationship in youth work" jaunatnes darbiniekiem un jauniešu līderiem Eiropas Savienības Erasmus programmas ietvaros. Apmācības kopā pulcēja 32 dalībniekus no Latvijas, Polijas, Baltkrievijas, Ukrainas un Armēnijas.
Viesītes novada pašvaldību apmācībās pārstāvēja Jaunatnes lietu speciāliste Laura Liepiņa. Projekta mērķis bija attīstīt kompetences, kuras nepieciešamas individuālajā darbā ar jauniešiem.
Starptautiskās apmācības vadīja pieredzējuši eksperti, fasilitatori Nerijus Miginis (Lietuva) un Marina Korzh (Baltkrievija), pilsētas informācijas portālam Jekabpils24.lv pavēstīja Laura Liepiņa.
Nerijus Miginis: "Projekts tika veidots ar mērķi, lai iedrošinātu projektā iesaistīto valstu speciālistus pievērsties individuālajam darbam ar jauniešiem. Jaunatnes darbinieki zina kā strādāt ar jauniešiem grupās, savukārt mentora loma ir vēl vāji attīstīta. Jāpiemin, ka šogad Lietuvā tika uzsākts aktīvs darbs pie NEET (jaunieši, kuri nemācās, nestrādā vai neapgūst arodu un nav reģistrēti Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki) jauniešu atgriešanas izglītības sistēmā vai iesaistīšanas darba tirgū, kur lielu lomu spēlē tieši mentora prasmes individuālajā darbā. Latvijā šo projektu praktiski sāks ieviest 2016.gadā, tāpēc ir svarīgi sagatavot zinošus speciālistus."
Apmācību dalībnieks Sandris Krūmiņs,Ropažu novada pašvaldības Tūrisma un jaunatnes lietu speciālists: "Par sevi personīgi varu droši sacīt, ka šis projekts bija gan profesionālā, gan personīgā ziņā vērtīgs. No teorijas tika īsāk vai plašāk apskatītas vairākas teorijas, t.sk., Kolb’s cycle, Johari’s window, The hollistic approach in education, Erikson’s development stagesc. Projekta laikā bija iespēja ne tikai teorētiski, bet arī praktiski izmēģināt vairākas 1 uz 1 un grupu metodes, piemēram, iejaukšanās (intervention), koučings (coaching), mentorēšana (mentoring) u.c. Protams, tik salīdzinoši īsā laikā nav iespējams šīs metodes apgūt pilnvērtīgi, tomēr ieskats un sākotnējā izpratne ir gūta, lai potenciāli nākotnē varētu padziļināt iegūtās zināšanas un prasmes, lai veiksmīgi pielietot šīs metodes arī ikdienas darbā. Ļoti vērtīga atziņa profesionālā ziņā – sapratu un pārliecinājos vēlreiz, ka neredzu sevi tiešā veidā ikdienā kā jaunatnes darbinieku, bet vairāk kā jau esošo jaunatnes lietu speciālistu. Šo atziņu nostiprināju gan projekta laikā piedaloties aktivitātēs, gan arī brīvajā laikā pārrunājot dažādus jautājumus ar citiem dalībniekiem, piem., kopīgi daloties ar Viesītes JLS par pieredzi jaunatnes jomā."
Apmācību laikā dalībnieki attīstīja kompetences individuālajā darbā ar jauniešiem un ieguva teorētiskas zināšanas par jauniešu psiholoģiju, darba ar jaunatni pirmsākumu vēsturi Eiropā, par jaunatnes darba principiem, profesionālo ētiku, supervīziju un koučingu. Bez teorijas, nedēļas garumā tika analizēti vairāki piemēri un situācijas jau balstoties uz apgūto teoriju, kas savukārt ļāva praktiski izprast kā jaunās metodes strādā realitātē. Piemēram, kā pareizi uzdot jautājumus, lai jaunietis piekristu sarunai, vai kā ar pareizo jautājumu palīdzību, ļaut jaunietim pašam pieņemt lēmumus. Individuālajā darbā ar jauniešiem svarīgi ir ievērot profesionālās robežas, novērtēt situācijas un prast efektīgi sadarboties ar policiju, medicīnas darbiniekiem, citiem jaunatnes darbiniekiem un psihologiem.
Projekta laikā tika apmeklēts arī atvērtā tipa jauniešu centrs Lietuvas pilsētā Lentvaris. Centrā strādājošie jaunatnes darbinieki projekta dalībniekus iepazīstināja ar centra darbības specifiku, realizētajām aktivitātēm un atbildēja uz jautājumiem.
Papildus apmācību procesā tika izmantota jauna metode – onlaina žetoni (Badge, www.badgecraft.eu). Dalībniekiem bija iespēja vākt onlaina žetonus, kuri pierāda viņu iegūtās zināšanas. Žetonu metode apmācību laikā sniedz iespēju atskatīties uz mācību procesā apgūto un mācīties vienam no otra. Tā pat šī metode motivē mācīties pēc spēļu principa – jo vairāk spēlē, jo vairāk iemācies.
Projekta laikā izmantotās metodes un materiāli ir publicēti facebook grupā: https://www.facebook.com/events/1522286314763016/
Uz sarakstu