Smiltenes tehnikuma audzēkne stāsta par viesmīlību un restorānu vadību
Kā pilsētas informācijas portālu Smiltene24.lv informē Smiltenes tehnikuma pārstāve Baiba Vahere, Linda uz Smiltenes tehnikumu atnākusi no Alūksnes novada. Mācoties Mālupes pamatskolā vienlaikus pabeigusi Alūksnes mākslas skolu. Vienu brīdi apsvērusi iespēju doties uz Jaņa Rozentāla mākslas vidusskolu un saistīt savu dzīvi ar mākslu. Taču neilgi pirms izlaiduma nolēmusi braukt uz Smilteni, kur pirms dažiem gadiem viesnīcu pakalpojumu speciālista profesiju apguvusi arī viņas māsa Silva Daktiņa. Šobrīd Linda sev izvirzījusi mērķi - rūpīgi iepazīt restorānu vadības sistēmu. Viņu nebaida arī visvienkāršākie darbi. "Jūtos labi, ja kādam ar savu darbu varu sagādāt prieku. Nav svarīgi, vai to izdevies panākt, pildot viesmīles, administratores vai istabenes pienākumus."
Ja viss notiks kā iecerēts, iespējams, Lindai kopā ar māsu būs pašām savs bizness. "Šobrīd tik daudz nedomāju par peļņu. Vairāk – par vietu, kur mēs abas varētu realizēt savus sapņus un idejas. Tāpēc vēlos apgūt visas nepieciešamās zināšanas, gūt iespējami daudzpusīgāku darba pieredzi, lai pēc tam varētu izstrādāt stratēģiju. Restorānu biznesā nevar kaut ko uzsākt un cerēt – gan jau laiks rādīs, kas tālāk darāms. Jau pašā sākumā jābūt skaidram mērķim un, kā to realizēsi dzīvē." Linda netiecas pēc ātras veiksmes. "Pa karjeras kāpnēm labāk kāpt lēni, pa pakāpienam nevis – visām varītēm censties ātri uzlēkt iespējami augstāk, pa vairākiem pakāpieniem uzreiz. Steidzoties, var aizķerties kāja un... Atgriezties uz pirmajiem pakāpieniem nekad nav patīkami."
Laba dzīves skola un iespēja papildināt profesionālās zināšanas Lindai bijusi prakse Menorkas salā. Vasarā viņa uz turieni dosies otro reizi. Šoreiz jau uz četriem mēnešiem, kas būs daļa no profesionālās kvalifikācijas prakses. "Esmu ļoti pateicīga "Erasmus+" projektiem un Smiltenes tehnikumam par šo iespēju! Tieši, strādājot par viesmīli Menorkas salā, sapratu, ka mans dzīves aicinājums ir restorānu serviss.
Saliņa ir maza, bet ļoti skaista, daudzveidīga un jauka. Cilvēki – laipni, draudzīgi un atvērti. Apzināti izvēlējos arī otrreiz praksē doties uz Menorku, jo vēlējos šo salu iepazīt pilnībā. Tā ka šogad man vasara beigsies oktobrī. Sākumā, kad aizbraucu, spāņu valodā zināju tikai pāris frāzes, bet pēc mēneša jau varēju sazināties ar klientiem arī spāniski. Galvenā sarunvaloda bija angļu valoda. Atgriežoties no Menorkas, turpināšu praksi kādā no Latvijas viesnīcām. Visticamāk, Rīgā."
Arī dalību republikas jauno viesmīļu konkursā Linda novērtē kā neaizstājamu pieredzi. Konkursā piedalījās pusfinālos labākos rezultātus ieguvušie jaunieši no Liepājas Valsts tehnikuma, Mālpils profesionālās vidusskolas, Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikuma, Valmieras, Ventspils un Smiltenes tehnikuma. Pirmo vietu ieguva Madara Rozentāle no Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikuma, bet otro, punktu ziņā tikai nedaudz atpaliekot no uzvarētājas - Linda Daktiņa no Smiltenes tehnikuma un Kristaps Kļaviņš no Ventspils Tehnikuma. Konkurss tiek rīkots ar mērķi: noskaidrot labākos starp labākajiem jaunajiem viesmīļiem, novērtēt viņu prasmes izvēlētajā profesijā, izvēlēties kandidātus turpmākajiem profesionālās pilnveides asākumiem, dalībai starptautiskajos jauno profesionāļu konkursos "EuroSkill un "WorlSkill". Šādi pasākumi sekmē jauniešu starptautisko konkurētspēju, veicina sadarbību starp darba devējiem un izglītības iestādēm un rosina profesionālās izglītības attīstību.
"Pirmais uzdevums bija salvešu locīšana, kas man, neraugoties uz uztraukumu, padevās labi. Redzot, ka pārējie konkursa dalībnieki neuztraucas, arī es pamazām nomierinājos," konkursa pieredzē dalās Linda. "Tad sekoja Mis en place, pusdienu galda klāšana un viesu sagaidīšana un uzņemšana– arī šie uzdevumi īpašas grūtības nesagādāja. Pēc tam vajadzēja pēc aromāta un garšas atpazīt piecus alkoholiskos dzērienus, nosaucot izejvielu, dzēriena veidu un izgatavošanas valsti. No šā uzdevuma baidījos visvairāk, bet godam tiku galā arī ar to. Vēl tika vērtēts, kā protam pagatavot aperitīvu, pasniegt un prezentēt vīnu. Interesanti, ka uzkodas vajadzēja pasniegt amerikāņu stilā, bet karsto ēdienu – franču stilā..Vienīgais uzdevums, ar kura izpildi varēja iet arī labāk, bija ananāsa flambēšana."
Jauno viesmīļu profesionālo meistarību vēroja un analizēja viesnīcas "Hotel Jūrmala Spa" restorāna vadītājs Jānis Kaļķis, restorāna "RX īpašumi" direktore un restorānu eksperte Inese Vīcupa, restorāna "Balzāmbārs" īpašnieks Pēteris Repečko, "EuroSkill 2012" un "EuroSkill 2014" Latvijas eksperte Baiba Īvāne, restorāna "Vincents" viesmīlis Mārtiņš Juško un biedrības "Latvijas Bārmeņu Federācija" prezidents Raitis Akerblūms. Tika vērtēta dalībnieku kritiskā domāšana, prasme plānot laiku, ievērot darba izpildes termiņus, spēja risināt problēmas un pielāgoties uzdevumos veiktajām izmaiņām, spēja atgūties pēc neveiksmēm, strādāt saspringtos apstākļos, ievērot darba drošību, elastība, prasme risināt konfliktsituācijas, psiholoģiskā noturība, spēja ievērot labas uzvedības un ētikas normas, komunikatīvās prasmes, mērķtiecība un cīņasspars.
Linda intensīvi gatavojusies mēnesi. Katru brīvo brīdi pavadījusi mācību restorānā. Trenējusies viesu sagaidīšanā, uzņemšanā un pavadīšanā, ēdiena pasniegšanā un citos uzdevumos, kas ietverti konkursa nolikumā. "Direktors jau smējās:"Vai es kaut kad arī eju uz stundām vai tikai dzīvojos pa restorānu?
Uz sarakstu