Banner 980x90

Preiļos nedaudz uzlabojusies komunālo pakalpojumu parādu atmaksa

Vasaras mēnešos SIA "Preiļu saimnieks" klienti iespēju robežās cenšas nomaksāt uzkrātos parādus, taču joprojām daļai klientu parāda problēma ir aktuāla, pilsētas informācijas portāls Preili24.lv uzzināja Preiļu novada pašvaldībā.
Rēķinu apmaksa nedaudz uzlabojas

Kopējais klientu parāds SIA "Preiļu saimnieks" par komunālajiem pakalpojumiem nav konstants un mainās katru dienu. Situācija ar rēķinu apmaksu ir nedaudz uzlabojusies, un uz šāgada 1.jūliju kopējā klientu parāda summa sastāda 426 601 eiro, kas ir par 3,2 % mazāk nekā uz 2014.gada 1.jūliju. Savukārt parāds par siltumenerģiju minētajā laika posmā samazinājies par 4,1 %. Parādu samazinājumam par iemeslu bija gan aizvadītā siltā ziema, gan siltumenerģijas tarifa samazinājums, kā arī uzlabojas maksājumu disciplīna, daļai klientu izmantojot iespēju maksāt avansā vasaras mēnešos, lai izvairītos no situācijas, ka apkures sezonā veidojas parādi.

Kādēļ rodas parādi

Nemaksātājus, kuriem veidojas apsaimniekošanas un komunālo maksājumu parādi, var iedalīt trīs grupās: maznodrošinātie jeb cilvēki ar zemu ienākumu līmeni, cilvēki, kuriem samazinājušies ienākumi (bezdarbs, šodienas ienākumiem nesamērīgs kredīts) un negodprātīgie nemaksātāji, kuri nevēlas laikus norēķināties.

Lielākai daļai nemaksātāju ienākumi ir nelieli un tāpēc viņiem patiešām ir grūtības pilnībā norēķināties par komunālajiem pakalpojumiem. Taču diemžēl starp nemaksātājiem ierindojas arī tādi, kuriem atrodas nauda citiem tēriņiem, bet tanī pašā laikā ir nenosegti komunālo pakalpojumu rēķini, tāpēc te vairs nav runa par līdzekļu trūkumu, bet gan attieksmi un prioritāšu izvēli. Visu dzīvokļu īpašnieku maksājumi (par apsaimniekošanu) kopā veido finanšu līdzekļu uzkrājumu mājā, un, ja kaut viens dzīvokļa īpašnieks savas saistības neizpilda laikus, tas ietekmē mājas kopējo uzkrājumu.

Reti kurš joprojām iztiek bez sava mobilā tālruņa, televīzijas vai interneta, un tie ir pakalpojumi, par kuriem cilvēki mēdz maksāt arī tad, ja ienākumi ir nelieli un it kā nav naudas, ko maksāt par komunālajiem pakalpojumiem.

Parādi ietekmē SIA "Preiļu saimnieks" attīstību, jo klienti ar savu pakalpojumu sniedzēju nenorēķinās pilnībā, bet apsaimniekotājam ar saviem līgumpartneriem (par kurināmo, elektroenerģiju u.c.) ir jānorēķinās simtprocentīgi. Pasliktinoties mājas kopējai maksātspējai, cieš ne tikai apsaimniekotājs, bet arī visi mājas iedzīvotāji. Tieši no dzīvokļu īpašnieku maksāšanas disciplīnas atkarīgs, kā noritēs daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldīšana, jo pārvaldnieks SIA "Preiļu saimnieks" veic tikai tos darbus, ko deleģējuši dzīvokļu īpašnieki un kuriem tiek nodrošināts nepieciešamais finansējums. Mājās, kurās dzīvokļu īpašnieku parāds krājas gadu no gada, ir apgrūtinātas mājas apsaimniekošanas iespējas.

Rēķinu apmaksa laikus ir katra dzīvokļu īpašnieka pienākums

Dzīvokļa īpašuma likums noteic, ka dzīvokļa īpašniekam ir pienākums segt dzīvojamās mājas pārvaldīšanas izdevumus, norēķināties par saņemtajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu (piemēram, apkure, aukstais ūdens, kanalizācija, sadzīves atkritumu izvešana), piedalīties dzīvojamās mājas pārvaldīšanā, pildīt dzīvokļu īpašnieku kopības pieņemtos lēmumus. Dzīvokļa īpašnieks atbilstoši viņa dzīvokļa īpašumā ietilpstošās kopīpašuma domājamās daļas apmēram sedz uz dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pamata noteiktos izdevumus obligāti veicamo dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbību veikšanai, kā arī dzīvokļu īpašnieku kopības noteikto atlīdzību pārvaldniekam par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, ja tāda paredzēta dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgumā.

Taču dzīvokļa īpašnieks neatbild par cita dzīvokļa īpašnieka parādiem. Nav pamata uzskatīt, ka "maksātāji maksā arī par nemaksātājiem", jo dzīvokļa īpašnieku starpā nepastāv solidārā atbildība — katrs dzīvokļa īpašnieks atbild tikai par tām saistībām, ko pats uzņēmies.

Dzīvokļa īpašnieka veidotos uzkrājumus, piemēram, mājas remontam, pārvaldniekam nav tiesību izmantot cita dzīvokļa īpašnieka parādu segšanai vai kādu citu neizpildītu saistību izpildei. Vienīgais izņēmums tam ir, ja paši dzīvokļu īpašnieki kopsapulcē nolemj mājas remontam uzkrāto naudu izmantot citu dzīvokļa īpašnieku parādu segšanai.

Vēl viens mīts, ko nācies dzirdēt, ir "jo vairāk parādnieku, jo lielāki komunālo pakalpojumu rēķini". Patiesībā tā nav, un neviens nemaksā par sava kaimiņa radītajiem parādiem, jo to liedz siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika, kas noteic, ka siltumenerģijas tarifos nedrīkst iekļaut uzkrājumus no šaubīgiem debitoru parādiem. Šo metodiku ir izstrādājusi neatkarīga valsts institūcija Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, un tā seko, lai šī metodika tiktu ievērota. Metodikā noteikts, ka tarifa projektā neietver izmaksas debitoriem (uzkrājumus šaubīgo debitoru veidošanai).

Vienošanās par parāda apmaksu

Saskaņā ar dzīvokļa īpašuma likumu, ja dzīvokļa īpašniekam zaudējumu segšanai nav citas mantas, Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā var vērst piedziņu uz dzīvokļa īpašumu, vienlaikus izliekot dzīvokļa īpašnieku, viņa ģimenes locekļus un citas dzīvokļa īpašumā iemitinātās personas.

Komunālo maksājumu norēķinu daļā (N. Rancāna ielā 3a, Preiļos) pie jurista palīga Irēnas Rancānes ir iespējams noslēgt vienošanos par parāda un līgumsoda atmaksu. Noslēdzot šādu vienošanos, SIA "Preiļu saimnieks" var sastādīt uzkrātā parāda un līgumsoda atmaksas grafiku (pa daļām). Taču, ja klients neveic maksājumus pēc sastādītā grafika, SIA "Preiļu saimnieks" pēc diviem mēnešiem atjauno līgumsoda aprēķinu, kā arī sniedz prasību tiesā par parāda un līgumsoda piedziņu. Pēc tiesas sprieduma stāšanās spēkā vai pēc tiesas lēmuma viena mēneša laikā parādniekam ir iespēja labprātīgi norēķināties Komunālo maksājumu norēķinu daļā vai ierasties pie SIA "Preiļu saimnieks" jurista palīga Irēnas Rancānes un noslēgt vienošanos par saistību izpildi pa daļām. Ja to neizdara viena mēneša laikā, SIA "Preiļu saimnieks" nodod zvērinātam tiesu izpildītājam tiesas spriedumu vai lēmumu piespiedu piedziņai.

Ja gadījumā prasība pret nemaksātāju ir iesniegta par parāda un līgumsoda piedziņu, parādniekam ir iespēja līdz tiesas dienai nomaksāt visu parādu, līgumsodu (ja tāds ir), tiesāšanās vai tiesas izdevumus.

SIA "Preiļu saimnieks" klienti, kuri nevar nomaksāt rēķinus, vienmēr saņem pretimnākšanu un katrs gadījums tiek izskatīts individuāli, tiek meklēti kompromisi. Taču šajā procesā ir jāiesaistās abām pusēm. Tikai galējos gadījumos pret nemaksātāju tiek celta prasība tiesā. Tādēļ visus, kuriem iekavējušies maksājumi, aicinām griezties Komunālo maksājumu norēķinu daļā, lai situācijai rastu risinājumu, taču nekādā gadījumā parādu nevajadzētu atstāt bez ievērības.

SIA "Preiļu saimnieks" aicina savus klientus vasarā veikt avansa maksājumus, lai gada griezumā maksājuma summa izlīdzinātos un vieglāk būtu norēķināties apkures periodā, kad klāt nāk maksājums par siltumenerģiju.

Lai saņemtu sīkāku informāciju, aicinām sazināties ar SIA "Preiļu saimnieks" Komunālo maksājumu norēķinu daļas jurista palīgu Irēnu Rancāni pa tālr. 28300799 vai savus jautājumus sūtīt uz e-pastu namu.parvalde@preili.lv.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)