Pētījums: 47% sieviešu svarīgākais pamudinājums biznesa sākšanai ir neatkarība
Gandrīz puse jeb 47% sieviešu par svarīgāko pamudinājumu uzņēmējdarbības sākšanai uzskata neatkarību, liecina pārdošanas kompānijas "Amway" globālā uzņēmējdarbības pētījuma (AGER - "Amway Global Entrepreneurship Report 2015") rezultāti.
Latvijā vīriešiem ir izteiktāka vēlme kļūt par uzņēmējiem - 60% vīriešu salīdzinājumā ar 49% sieviešu. Liela daļa sieviešu netic savām spējām. Tikai 40% sieviešu iepretim 48% vīriešu ir pārliecinātas par sevi, turklāt tikai trešdaļa jeb 35% sieviešu ir noturīgas pret sociālo spiedienu.
Ap 43% sieviešu bizness interesē kā papildu ienākumu avots, savukārt trešdaļai tā ir iespēja savienot karjeru ar ģimeni un brīvo laiku. Teju tikpat - 37% uzsver, ka tādā veidā viņas var pašrealizēties un īstenot savas idejas. Trešdaļa vīriešu norāda, ka papildu ienākumi ir nozīmīgs iemesls biznesa sākšanai. Un tikai katrs piektais uzskata, ka tā veiksmīgāk savienos darbu un ģimeni.
Deviņas no desmit sievietēm apgalvo, ka uzņēmējdarbību vērtē pozitīvi, taču četras no desmit apgalvo, ka var sevi iedomāties uzņēmējas lomā. Lielākā daļa jeb 65% baidās no neizdošanās, tajā pašā laikā tikai pusei vīriešu ir līdzīgas izjūtas. Kā iemeslus savām bailēm 47% sieviešu norādījušas finansiālās saistības, 30% - ekonomiskās krīzes draudus, 25% - juridiskas problēmas.
Latvijā attieksme pret uzņēmējdarbību kopumā vairāk līdzinās Skandināvu valstīm, secināts pētījumā. Latvijā to pozitīvi uztver 81%, kas ir vairāk nekā vidēji pasaulē, kur uzņēmējdarbību pozitīvi uztver 75%, bet Eiropā - 72% sabiedrības.
No Eiropas valstīm pozitīvāk uzņēmējdarbību vērtē tādas ziemeļu valstis kā Dānija - 96%, Norvēģija - 94%, Zviedrija un kaimiņvalsts Igaunija - 91%, negatīvāk - Rumānija un Bulgārija - 54% sabiedrības. Puse Latvijas iedzīvotāju var iedomāties sevi sākam biznesu, bet pasaulē - 43%, Eiropā - 38%.
Rīgas Ekonomikas augstskolas ("SSE Riga") rektors Anders Pālzovs atzīmē, ka Latvijā sievietes ir vienas no uzņēmīgākajām Eiropā. Viņas raugās uz biznesu daudz pozitīvāk nekā vīrieši.
Lai arī Latvijai ir salīdzinoši augsti sieviešu uzņēmējdarbības rādītāji, pastāv iespēja tos uzlabot. Ja uzrunātu tās sievietes, kuras baidās no neizdošanās, un mainītu viņu domāšanu, ilgtermiņā tas būtu nozīmīgs devums valsts ekonomikas izaugsmei. Iespējams, veiksmīgas uzņēmējas varētu būt tās, kuras rāda priekšzīmi citām, iedvesmo un skaidro, kā izvairīties no riskiem, skaidro Pālzovs.
Kā norāda "SSE Riga" zinātniskais līdzstrādnieks un pētnieks Aivars Timofejevs, lai arī abu dzimumu respondenti pret uzņēmējdarbību attiecas pozitīvi, sievietes jūt lielāku risku. Tas, iespējams, skaidrojams vēsturiski - ar riska uzņemšanos par visu ģimeni.
"Pētījums mudina aizdomāties, ka papildu atbalsts gan no valsts, gan privātā sektora sekmētu uzņēmējdarbību kopumā. Vairāk biznesu sniegtu papildu nodokļu ienākumus valstij, tādējādi atbalstu pārvēršot ienesīgos projektos - atbalstīt uzņēmējdarbību ir izdevīgi ikvienam Latvijā," uzsver Timofejevs.
AGER pētījums veikts laika posmā no 27.maija līdz 15.jūnijam, aptaujājot 1000 iedzīvotāju vecumā no 15 gadiem klātienē un telefonintervijās. Pētījums veikts 44 valstīs. AGER pētījums pasaulē veikts sesto reizi.
"Amway" ir viena no pasaulē lielākajām pārdošanas kompānijām, kas kā ģimenes uzņēmums dibināts ASV, un tā pārdošanas apjomi mērāmi 10,8 miljardos ASV dolāru (10,12 miljardi eiro). Kopumā uzņēmums piedāvā vairāk nekā 450 skaistumkopšanas, atveseļošanās un mājas uzkopšanas produktu.
Uz sarakstu