Līvānu 2.vidusskolas audzēkņi Skolēnu Mācību Uzņēmumu gadatirgū saņēmuši apbalvojumu
Ceturtdien, 16. decembrī, Rīgā, plkst.12.00 Swedbank galvenajā ēkā "Saules akmens", Balasta dambī 1A, norisinājās Skolēnu Mācību Uzņēmumu (SMU) Ziemassvētku Gadatirgus, kuru rīkoja biedrība "Junior Achievement – Latvija" (JAL). Gadatirgus bija pirmais nopietnais pārbaudījums skolēniem, kuri šogad dibinājuši savus uzņēmumus, jo viņu veikumu vērtēja kompetenta žūrija, kuras sastāvā bija gan veiksmīgi uzņēmēji, Swedbnak pārstāvji un "Skolu Krustvecāki", kā arī citi nozaru eksperti un Gadatirgus īpašais viesis - Braiens Fipps (Brian H. Phipps), ASV vēstniecības Politikas un ekonomikas nodaļas vadītājs. Gadatirgū piedalījās 70 no šogad dibinātajiem 420 SMU no visas Latvijas, informē Jānis Grandāns, JAL Mārketinga vadītājs.Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts sekretārs Mareks Gruškevics, atklājot Gadatirgu teica: "Izglītības un zinātnes ministrija augstu vērtē Junior Achievement - Latvija sniegto ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības attīstībā, iesaistoties jaunatnes uzņēmējspēju veicināšanā un jaunās uzņēmēju paaudzes veidošanā. Mums ir patiess prieks, ka šogad žūrijas komisijā darbojas arī Rīgas Klasiskās ģimnāzijas SMU "Cleverway", kuri vasarā notikušajā Eiropas SMU finālā izcīnija trešo vietu, tādējādi apliecinot, ka Latvija var lepoties ar saviem radošajiem jauniešiem. Apzinoties, ka esošie un topošie uzņēmēji var izmainīt Latvijas ekonomisko situāciju, aicinu, lai arvien vairāk uzņēmēju, pašvaldību un jaunieši vecāku iesaistītos Junior Achievement - Latvija īstenotajā sociālājā kampaņā un kļūtu par skolu krustvecākiem!"
Gadatirgus laikā SMU bija jāprezentē savas biznesa idejas un paveiktais, pārliecinot žūriju, par to, kāpēc viņu prece vai pakalpojums jāiegādājas. Šogad ļoti būtisks vērtēšanas nosacījums bija SMU mārketings - preces kvalitāte, komandas stenda noformējumus un koptēls, kā arī pārdošanas spējas.
Šogad par sociāli atbildīgu SMU atzina Pasaka (Līvānu 2. vidusskola) – Deju nodarbības, informē Jānis Grandāns, JAL Mārketinga vadītājs.
Gadatirgus laikā SMU bija iespēja arī iegūt nepieciešamos kontaktus ar mentoriem, kuri konsultēs SMU visā to darbības laikā. Gan mentoriem, gan topošajiem uzņēmējiem tā būs unikāla pieredze, lai iegūtu jaunas zināšanas un pieredzi. Mācību gada noslēgumā, 2011.gada jūnijā Junior Achievement - Latvija sadarbībā ar Latvijas Darba devēju konfederāciju īpašā apbalvošanas ceremonijā nominēs "Gada sociāli atbildīgos uzņēmumus uzņēmējdarbības izglītībā" un "Gada labāko SMU mentoru".
Junior Achievement - Latvija izpilddirektore Jana Jakovļeva: "Skolēnu Mācību Uzņēmumu Gadatirgus ir nozīmīgs pasākums, kurā SMU dalībnieki – topošie uzņēmēji, klātienē tiekas ar esošiem veiksmīgiem uzņēmējiem, ministriju, pašvaldību pārstāvjiem. Skolēni uzdrīkstas prezentēt savas biznesa idejas, stāsta par produkta ražošanas procesu, gūto pieredzi, vadot uzņēmumu, un mēģina pārliecināt uzņēmējus, nozaru ekspertus par savas biznesa idejas ilgtspēju. Uzsākot SMU darbību, skolēni tiek virzīti uz inovatīvu, sociāli atbildīgu ideju ģenerēšanu un risinājumu meklēšanu, to realizēšanā izveidojot un attīstot savu uzņēmumu."
Reizē ar Gadatirgu norisinājās arī JAL skolotāju kluba tikšanās un diskusijas. Tikšanās laikā 45 skolotāji no visas Latvijas diskusijā ar Swedbank bankas ekspertiem apsprieda valstī notiekošos procesus attiecībā uz uzņēmējdarbības attīstību un prognozēm nākamajā gadā.
Swedbank valdes priekšsēdētājs Māris Mančinskis: "Junior Achievement - Latvija un Swedbank sadarbība ir ar ilgtermiņa skatu. Un iemesls ir ļoti vienkāršs: kā Latvijas vadošā banka esam tieši ieinteresēti, uzņēmīgas, aktīvas un domājošas sabiedrības attīstībā. Pamati tam tiek likti jau skolā, tāpēc atbalstām aktīvus un uzņēmīgus jauniešus. Šāds gadatirgus ir ļoti noderīga iespēja izmēģināt savas uzņēmēja iemaņas praksē un daudziem varbūt pirmo reizi ļoti taustāmi iegūt sajūtu, kā tas ir – nopelnīt naudu ar savu uzņēmumu. Lai visiem gadatirgus dalībniekiem veicas!"
Tā kā viens no ASV ārpolitikas mērķiem ir stipra ekonomika visā pasaulē, tai skaitā arī Latvijā, JAL rīkoto SMU Gadatirgu ar savu apmeklējumu pagodināja arī ASV vēstniecības Politikas un ekonomikas nodaļas vadītājs Braiens Fipps (Brian H. Phipps), kurš uzsvera biznesa izglītības nozīmi, un, protams, atzīmē to, ka organizācija Junior Achievement ir radusies ASV 1919. gadā, informē Jānis Grandāns, JAL Mārketinga vadītājs.
JAL izsaka pateicību Skolēnu Mācību Uzņēmumu programmas nodrošinātājam - Swedbank, kā arī atbalstītājiem - Izglītības un zinātnes ministrijai, ASV Vēstniecībai, "Saulkalne-S", Lietišķās informācijas dienestam, žurnālam "Kapitāls", AS "Tallink Latvija", Hansaworld Latvia, SIA "Kelle Expo", Veselības centram "Pļavnieki", Mellis grupai, AS "Super FM", Rīgas Hanzas Rotary klubam un Coca -Cola HBC Latvia.
SMU programma ir neatņemama mācību procesa sastāvdaļa gan ekonomikas, gan sociālo zinību, gan citos mācību priekšmetos gandrīz visās Eiropas valstīs. Eiropas Komisijas veiktais pētījums liecina, ka pēc statistikas SMU programmas absolventi dibina savus uzņēmumus studiju laikā vai absolvējot augstskolu. Vidēji 15% no SMU programmas dalībniekiem sāk savu reālo biznesu vecumā no 20 līdz 29 gadiem, un 36% plāno to uzsākt tuvāko trīs gadu laikā. Uz sarakstu