Jaunais, kompetencēs balstītais mācību saturs mācīšanos pārvietos no mājām uz skolu
Jaunais, kompetencēs balstītais mācību saturs skolēnu mācīšanās procesu pārvietos no mājām uz skolu.
Kā pastāstīja Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks, līdz ar jaunā mācību satura ieviešanu darbs mācību stundās būs daudz integrētāks un skolēni daudz vairāk strādās ar specifiskiem uzdevumiem.
Catlaks uzsvēra, ka ar jauno pieeju tiks mēģināts mainīt pastāvošo kārtību, kad stundās notiek informācijas nodošana un saņemšana, nodrošinot to, ka skolēni zināšanas iegūs caur praktisku darbošanos.
VISC vadītājs skaidroja, ka bērns vairāk strādās skolā, nevis mājās.
Atbildot uz jautājumu, vai jaunā kārtība nozīmētu to, ka skolēni mājās vairs nesēdēs un "neiekals ķīmijas likumsakarības", Catlaks uzsvēra, ka arī ķīmijas formulas tiks apgūtas, tās izprotot caur praktisku darbošanos.
Jauna, kompetencēs balstīta vispārējās izglītības satura ieviešanai, ko Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekta laikā paredzēts īstenot līdz 2022.gada beigām, būs pieejami 14 miljoni eiro, no kuriem nepilnus 12 miljonus eiro veido ESF finansējums, bet divi miljoni eiro atvēlēti no valsts budžeta.
Turpmākajos gados ir paredzētas pārmaiņas pirmsskolas, pamatizglītības un vidējās izglītības mācību saturā, attīstot tādas kompetences kā mācīšanās mācīties, matemātikas, dabaszinātņu un tehnoloģiju kompetence, saziņa dažādās valodās, sociālā un pilsoniskā kompetence, pašizziņas, pašiniciatīvas un uzņēmējdarbības kompetence, digitālā kompetence un kultūras izpratnes kompetence. Šo kompetenču apguve tiks integrēta visos mācību priekšmetos.
Īstenojot projektu, tiks izstrādāti jauni vispārējās izglītības standarti un vadlīnijas, jauni metodiskie un mācību līdzekļi. Tiks izstrādāts jauns diagnosticējošo darbu un piloteksāmenu saturs, un pedagogu profesionālās pilnveides programmās tiks izglītoti 6000 pedagogu. Līdz pakāpeniskai jaunā vispārējās izglītības satura ieviešanas sākšanai 2018.gadā to paredzēts aprobēt 80 skolās.
Jaunajā izglītības saturā tiek akcentēts atbalsts bērniem ar īpašām vajadzībām, tostarp mācību līdzekļu izstrāde vieglajā valodā un Braila rakstā vājredzīgajiem un neredzīgajiem bērniem.
VISC šajā mācību gadā jau ir sācis kompetenču pieejā balstīta mācību satura izstrādi. Jau notiek datorikas mācību programmu aprobācija, paredzot iespējami agrīnāku digitālās kompetences attīstību skolēniem.
Uz sarakstu