Banner 980x90

FM: Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa iekļaušana degvielas cenā celtu naftas produktu cenas

Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa (TEN), kas publiskajā vidē neprecīzi tiek dēvēts par ceļa nodokli, iekļaušana degvielas cenā paaugstinātu naftas produktu cenas, aģentūrai LETA norādīja Finanšu ministrijas (FM) pārstāvis Aleksis Jarockis.

LETA jau rakstīja, ka satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) pieļauj, ka varētu tikt atjaunots Ceļu pārvaldes finansējuma instruments "Ceļu fonds", taču par to vēl jāspriež tikko izveidotajai Satiksmes ministrijas darba grupai, kurai līdz 30.jūlijam jāsagatavo iespējamie risinājumi ceļu sakārtošanas jomā. Tāpat darba grupa vērtēs iespēju ceļu nodokli iekļaut degvielas cenā.

Jarockis stāstīja, ka TEN nodoklis pēc būtības ir nodoklis par īpašumā esošu transportlīdzekli un tā ekspluatēšanu. Attiecībā uz vieglajām automašīnām tā primārais mērķis nav kompensēt ceļu nolietojumu, jo vieglo transportlīdzekļu ietekme uz autoceļiem ir maznozīmīga.

Autoceļu nolietojuma kompensācijai TEN primārais mērķis ir tikai attiecībā uz smago transportu, kam papildus ir arī jāmaksā autoceļu lietošanas nodeva jeb "eirovinjete", kura var tikt izmantota tikai autoceļu uzturēšanai un attīstībai.

"TEN vieglajām automašīnām, kuras pirmo reizi ir reģistrētas pēc 2005.gada 1.janvāra, ir diferencēts atkarībā no vieglās automašīnas pilnas masas, motora tilpuma un motora maksimālās jaudas, samazinot slogu ekoloģiski draudzīgākām automašīnām, bet palielinot ekskluzīvākiem vieglā autotransporta līdzekļiem. Pārējām vieglajām automašīnām TEN ir atkarīgs tikai no pilnas masas," atzina FM pārstāvis.

FM izpētījusi, ka ne Lietuvā, ne Igaunijā akcīzes nodoklī nav iekļauts "ceļu nodoklis", par ko liecina jau akcīzes nodokļa likmes, piemēram, dīzeļdegvielai, kurai nodokļa likme Lietuvā ir zemāka nekā Latvijā, piemērojot minimālo nodokļa likmi, kāda ir noteikta Enerģijas nodokļu direktīvā, kas harmonizē minimālās nodokļu likmes degvielai un kurināmajam ES līmenī.

Savukārt Igaunijā akcīzes likme benzīnam nedaudz pārsniedz Latvijā noteikto līmeni, bet Lietuvā tā ir nedaudz zemāka nekā Latvijā. Ņemot vērā, ka ikgadējie vieglo automašīnu nodokļi nav harmonizēti Eiropas Savienības (ES) līmenī, Igaunija un Lietuva ir to dažu ES valstu starpā, kurās nav ieviests šāds ikgadējais vieglo automašīnu nodoklis.

2016.gadā no TEN plānots iekasēt 85,4 miljonus eiro, lai kompensētu TEN ieņēmumus nodokļa atcelšanas gadījumā, akcīzes nodoklis naftas produktiem, benzīnam un dīzeļdegvielai, būtu jāpaaugstina aptuveni par septiņiem centiem jeb attiecīgi par 16% un 20%, bet autogāzei akcīzes nodokļa pieaugums būtu ap 45%.

"Tādējādi izteiktajam priekšlikumam - iekļaut TEN degvielas cenā -, FM ieskatā, būtu vēl papildus vairākas negatīvas sekas, jo akcīzes nodokļa paaugstinājums skars arī komerciālos transportlīdzekļus, kuriem ir salīdzinoši liels ikgadējais nobraukums, radot izmaksu sadārdzinājumu. Tāpat akcīzes nodokļa pieaugums skartu arī citas nozares, piemēram, dzelzceļa transportu, kas patērē apmēram 10% no realizētās dīzeļdegvielas apjoma," skaidroja Jarockis.

Tāpat TEN ir noteikti atvieglojumi 50% apmērā daudzbērnu ģimenēm un atbrīvojumi invalīdiem. TEN atbrīvojums ir arī operatīvo dienestu transportlīdzekļiem, ko nevar piemērot ar akcīzes nodokli.

Jarockis uzsvēra, ka TEN iekasēšana ir ļoti efektīva, bet, palielinoties degvielas cenai, salīdzinot ar kaimiņvalstīm, tiks veicināts degvielas nelegālais tirgus un var tikt apdraudēti kopējie plānotie akcīzes ieņēmumi, kā arī valsts budžetā nebūtu vairs ieņēmumu no TEN.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)