"Transact pro" vadītājs: Skaidrā nauda apritē samazināsies, bet neizzudīs
Skaidrā nauda apritē samazināsies, taču pavisam neizzudīs, uzskata elektroniskās naudas iestādes SIA "Transact Pro" vadītājs Maksims Jaroševskis.
Latvija salīdzinājumā ar citām valstīm nav skaidrās naudas valsts, Latvijā maksājumu karšu tirgus ir ļoti attīstīts, intervijā aģentūrai LETA sacīja uzņēmuma vadītājs. Latvijas Komercbanku asociācijas dati rāda, ka jūnija beigās Latvijā strādājošo komercbanku izsniegto karšu skaits pārsniedza divus miljonus, kas ir vairāk nekā kopējais iedzīvotāju skaits Latvijā.
Latvijā konkurence karšu pieņemšanas tirgū ir asa, komisijas procenti ir salīdzinoši zemāki nekā citās valstīs, tādēļ tirgotājiem karšu pieņemšana darījumu apmaksai izmaksā lētāk, kā rezultātā karšu maksājumi Latvijā ir ļoti izplatīti, ar karti var samaksāt par jebko un jebkur - gan "McDonald's", gan kioskā. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc Latvijā alternatīvi risinājumi neattīstās strauji. Latvijā tirgus ir mazs, nav pieprasījuma pēc alternatīviem pakalpojumiem, nepieciešamas lielas investīcijas, jo jāmaina karšu pieņemšanas risinājumi, jāinvestē jaunās karšu pieņemšanas tehnoloģijās, rezumēja eksperts.
Jaroševskis atzina, ka pēdējos gados finanšu joma ir ievērojami evolucionējusi, rodas jauna maksājumu formācija, kas attīstās galvenokārt tiešsaistes vidē.
Jau labu laiku pastāv e-komercija, taču sociālie tīmekļi un mobilās iekārtas tās izaugsmi ir neaptverami paātrinājuši. Augot viedtelefonu izmantošanai, aug arī interneta izmantošana telefonos. Mobilo maksājumu risinājumi kļūst aizvien vienkāršāki un līdz ar to patērētājiem pieejamāki un izplatītāki.
Uzņēmējs domā, ka Latvijā šīs izmaiņas notiek lēnāk. Citur pasaulē e-komercija attīstījusies straujāk. Piemēram, ASV popularitāti gūst tā saucamie elektroniskie maki, kad norēķiniem tiek izmantots vien mobilais tālrunis. Latvijā šī tendence nav izplatīta, un domājams, ka kādu laiku vēl nebūs, jo neesam vēl tai īsti gatavi nedz no patērētāju, nedz komersantu puses, vērtēja Jaroševskis. Tas gan nenozīmē, ka Latvijā nav neviena patērētāja, kas šādus pakalpojumus izmantotu, viņi ir, bet to skaits ir mazs.
"Taču izmaiņas ir kardinālas un neatgriezeniskas. E-komercijas tirgus gadā palielinās par aptuveni 25-35%. Tā ir tirdzniecības nākotne, jo cilvēki kļūst aizvien prasīgāki attiecībā uz dažādu servisu nodrošinājumu, arvien vairāk klientu vēlas iegādāties preces un pakalpojumus, nepametot savus mājokļus," uzskata eksperts.
Uz sarakstu