"Latvijas Gāze": Dabasgāzes piegādes no citiem piegādātājiem patlaban nav iespējamas
Saskaņā ar Enerģētikas likumu dabasgāzes piegādes no citiem piegādātājiem patlaban nav iespējamas, uzskata AS "Latvijas Gāze".
Trešdien, 16.septembrī, stājās spēkā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padomes apstiprinātie Dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumi un Inčukalna pazemes gāzes krātuves (Inčukalna PGK) lietošanas noteikumi, kas nosaka kārtību, kā lietotāji saņem sistēmas pakalpojumus, tai skaitā nosakot pārvades sistēmas ieejas un izejas punktus Latvijas teritorijā un uz starpvalstu savienojumiem.
Atbilstoši SPRK sniegtajai interpretācijai tas nozīmē, ka patērētāji iegūst iespēju izvēlēties dabasgāzes piegādātāju. Iepriekš tika paredzēts, ka izejas punkti uz Latvijas sadales sistēmu stāsies spēkā līdz ar apstākļiem, kas minēti Enerģētikas likumā un attiecas uz tirgus atvēršanu 2017.gada 3.aprīlī.
Iepriekš "Latvijas Gāze" norādīja, ka SPRK ir jāpārstrādā un jāmaina pieņemtie gāzes infrastruktūras lietošanas noteikumi. Kā aģentūrai LETA atzina "Latvijas Gāzes" pārstāvis Vinsents Makaris, gāzes koncerns ir gatavs par šiem noteikumiem tiesāties, taču pagaidām "Latvijas Gāze" vēl gaidīs SPRK rīcību un pēc tad lem par iespējamo tiesvedību.
"Latvijas Gāze" vērš uzmanību uz to, ka Enerģētikas direktīva un Enerģētikas likums paredz piekļuves atteikumu gadījumā, ja netiek izpildītas saistības ar dabasgāzes piegādātāju. Ņemot vērā siltos laika apstākļus iepriekšējās divās ziemās un valsts subsidēto energoresursu patēriņa pieaugumu Latvijā, "Latvijas Gāze" jau 2014.gadā neizpildīja "pērc vai maksā" nosacījumus ar piegādātāju par 179 miljoniem kubikmetru dabasgāzes, par ko arī tika sniegta informācija 2014.gada finanšu pārskatā.
"Šie apstākļi ir pamats motivētam atteikumam, jo piegādes no citiem avotiem palielina "pērc vai maksā" nosacījumu neizpildi, tādējādi tirgotājam radot būtisku finanšu zaudējumu riskus un apdraudot enerģijas piegādes drošumu," uzsver uzņēmumā.
"Latvijas Gāzē" atzīst, ka, neskatoties uz fiziskām iespējām piegādāt dabasgāzi no Lietuvas sašķidrinātās dabasgāzes termināļa, patlaban alternatīvais piegādātājs tehnisku iemeslu dēļ spēj nodrošināt vien daļu no Latvijas ziemas patēriņa. Tādējādi "Latvijas Gāzei" vēl joprojām ir būtiska loma, apgādājot Latvijas patērētājus ar dabasgāzi.
Tāpat "Latvijas Gāze" norāda, ka šādi SPRK apstiprinātie noteikumi ir klaji pretrunā ar Enerģētikas likumu, kas paredz iespēju brīvi izvēlēties tirgotāju vien no 2017.gada 3.aprīļa, ja neiestājas likumā minēti īpaši apstākļi iepriekš, kā arī tie ir pretrunā ar 1997.gadā noslēgtajiem akciju pirkuma-pārdevuma līgumiem, kas paredz "Latvijas Gāzei" ekskluzīvas tiesības uz dabasgāzes pārvadi, uzglabāšanu, sadali un tirdzniecību līdz 2017.gada 3.aprīlim.
Vienlaicīgi "Latvijas Gāze" norāda, ka uzņēmums jau iepriekš nodrošināja un turpinās nodrošināt trešo pušu piekļuvi dabasgāzes tranzītam Latvijas teritorijā un šo pakalpojumu sniegšana neietekmē Latvijas "pērc vai maksā" nosacījumu izpildi.
Šomēnes stājušies spēkā dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumi, kas ļauj Latvijas lietotājiem gāzi piegādāt no alternatīviem avotiem. SPRK 10.septembrī apstiprināja ar dabasgāzes infrastruktūru saistītos noteikumus - "AS "Latvijas Gāze" dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumi" un "AS "Latvijas Gāze" Inčukalna pazemes gāzes krātuves lietošanas noteikumi".
Viens no priekšlikumiem, ko noteikumu izstrādes gaitā SPRK saņēma no komersantiem, norādīja uz nepieciešamību noteikt izejas punktus no pārvades sistēmas uz sadales sistēmu, kas ļautu Latvijas lietotājiem piegādāt gāzi no alternatīviem avotiem sava patēriņa vajadzībām. Attiecīgo priekšlikumu regulators ir ņēmis vērā, un tas ir iestrādāts apstiprinātajos noteikumos.
Kopumā noteikumi nosaka dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumus, pārvades sistēmas un krātuves brīvo jaudu lietošanas tiesību piešķiršanas kārtību, gadījumus, kādos infrastruktūras operators drīkst pārtraukt vai ierobežot pārvades sistēmas un krātuves lietošanu, pārvades sistēmas operatora un lietotāju tiesības un pienākumus, norēķinu kārtību un sistēmā ievadītās un izvadītās dabasgāzes līdzsvarošanas jeb balansēšanas kārtību.
Saskaņā ar noteikumiem informācija par tirgū pieejamajām pārvades sistēmas un krātuves brīvajām jaudām būs atklāta, publiski pieejama AS "Latvijas Gāze" mājaslapā internetā un regulāri aktualizējama.
Pirmoreiz publisko apspriešanu par dabasgāzes pārvades sistēmas un pazemes gāzes krātuves lietošanas noteikumu projektiem SPRK izsludināja šā gada februārī. Savukārt marta sākumā SPRK saņēma kopumā 11 priekšlikumus ne tikai no Latvijas, bet arī Lietuvas un Igaunijas uzņēmumiem un institūcijām.
Marta beigās SPRK lēma, ka "Latvijas Gāzei" jāprecizē minēto noteikumu projekts, ko gāzes kompānija paveica jūnija sākumā. Iepazīstoties ar precizētajiem noteikumu projektiem, "Latvenergo" norādīja, ka noteikumos joprojām nav ņemti vērā "Latvenergo" iepriekš paustie priekšlikumi. Energokompānija norādīja, ka noteikumi neparedz iespēju Latvijas dabasgāzes lietotājiem iegūt trešās puses pieeju dabasgāzes pārvades sistēmai.
"Latvijas Gāzes" ieskatā SPRK pieņemtie dabasgāzes infrastruktūras lietošanas noteikumi ir jāmaina, jo tie neievēro Enerģētikas likumu un pārkāpj akcionāru tiesības, taču SPRK atteicās komentēt šo uzņēmuma paziņojumu.
Savukārt Igaunijas energokompānija "Eesti Energia" paziņoja, ka pēc noteikumu pieņemšanas uzņēmums izvērtēs iespēju piedāvāt gāzi Latvijas patērētājiem.
Enerģētikas eksperts Reinis Āboltiņš apstiprinātos noteikumus nodēvēja par revolucionāriem. Pēc viņa domām, gāzes infrastruktūras lietošanas noteikumi ir daudz svarīgāki gāzes tirgus atvēršanai nekā "Latvijas Gāzes" sadalīšana. "Noteikumi ir revolūcija. Tas ir mazs solis SPRK un "Latvijas Gāzei", bet milzīgs solis gāzes tirgum," sacīja Āboltiņš.
Uz sarakstu